5ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

Επίσκεψη στον  ΧΩΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ  ΜΝΗΜΗΣ 1941-1944

ekdromes 2023 korai2

Την Παρασκευή , 24-11-23 , η Γ΄ Γυμνασίου του σχολείου μας πραγματοποίησε διδακτική επίσκεψη στο κέντρο της Αθήνας στον ΧΩΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ (Κοραή 4). Το κτήριο αυτό χτίστηκε το 1938 για λογαριασμό της Εθνικής ασφαλιστικής έχοντας υπόγεια που προορίζονταν για καταφύγια σε περίπτωση αεροπορικής επιδρομής σε μελλοντικό πόλεμο. Όταν, αργότερα, εισέβαλλαν οι Γερμανοί, τον Απρίλη του 1941 στην Αθήνα , το κτήριο αυτό το επέταξαν και στεγάστηκαν εκεί οι υπηρεσίες της Κομμαντατούρ.

Αρχικά, οι μαθητές και μαθήτριες ξεναγήθηκαν από τον υπεύθυνο του μνημείου στα υπόγεια φυλάκισης, απομόνωσης και βασανιστηρίων της κατοχικής Κομμαντατούρ .(1941-1944). Εκεί ενημερώθηκαν για τις άθλιες συνθήκες στις οποίες περιήλθαν οι ¨Έλληνες πατριώτες τους οποίους συλλάμβαναν οι κατακτητές ( στέρηση φαγητού, νερού, περιορισμένου οξυγόνου, έλλειψη καθαριότητας, ασθένειες και μολύνσεις) και για λιγοστό χρόνο προσπάθησαν να φέρουν στην μνήμη τους τα συναισθήματα ή και τις σκέψεις των ανθρώπων που θυσίασαν τη ζωή τους για μια καλύτερη ελεύθερη Ελλάδα. Ακόμα, κατεβαίνοντας στο δεύτερο υπόγειο πάτωμα αντιλήφθηκαν το μέγεθος του θάρρους , της τόλμης , της αγωνιστικότητας και της θυσίας που πρόσφεραν οι χιλιάδες των ανθρώπων που πέρασαν από κει. Επιπλέον, η συνειδητοποίηση της αποσταθεροποίησης και της ψυχικής υγείας των αγωνιστών έγινε με την παρατήρηση στους τοίχους εκατοντάδων ακιδογραφημάτων τα οποία χαράχτηκαν από τους συλληφθέντες. Κι αυτή τους η ενέργεια ερμηνεύτηκε ως μια προσπάθεια να κρατηθούν ζωντανοί στο συνεχόμενο σκοτάδι , να μην χάσουν το ψυχικό σθένος τους, να μην προδώσουν τους συναγωνιστές τους αν και κινδύνευε ακόμα περισσότερο η ζωή τους.

Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεναγήθηκαν από τον ξεναγό, κ. Ανυφαντή και τις συνοδούς εκπαιδευτικούς κ. Γκαβαποστόλη, κ. Μιχάλη, κ. Τσόντζορα, κ. Φιλόγλου και τον συνοδό εκπαιδευτικό κ. Μπελλάλη στα απέναντι κτήρια - τριλογία επιβλητικής νεοκλασικής αρχιτεκτονικής: Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο και Ακαδημία .

Η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Ακαδημία σχεδιάστηκαν από τους Θεόφιλο Χάνσεν και Ερνέστο Τσίλλερ, ενώ το Πανεπιστήμιο από τον Κρίστιαν Χάνσεν. Σκοπός τους ήταν να κοσμήσουν την Αθήνα µε ένα μνημειώδες σύμπλεγμα κτηρίων που θα αντιπροσώπευε το κύρος του νέου κράτους. Το πρώτο κτήριο εντυπωσιάζει με στοιχεία δωρικού ρυθμού και σκάλες ύφους μπαρόκ σε δύο σκέλη, με εξαιρετικό γλυπτικό διάκοσμο στους φανοστάτες και στα κιγκλιδώματα ενώ η Ακαδημία με τα πολλά ιωνικά κιονόκρανα και τις χρυσές επιστρώσεις που υποβάλλουν τον παρατηρητή. Τέλος το Πανεπιστήμιο υποβάλλει με τα Προπύλαια και την εξαιρετική τοιχογραφία που κοσμεί την εσωτερική πρόσοψη των Προπυλαίων, η οποία ολοκληρώθηκε 27 χρόνια μετά. Στην τοιχογραφία αυτή βρίσκεται στη μέση ο Όθωνας, καθισμένος σε θρόνο, περιτριγυρισμένος από τις Επιστήμες (Ιατρική, Φυσική, Φιλοσοφία, Αρχαιολογία, Ιστορία).

Τέλος , αυτή η όμορφη επίσκεψη έκλεισε με την περιήγηση και στον Καθολικό ναό του Αγίου Διονυσίουο οποίος καθηλώνει με τη μεγαλοπρέπεια του, τα βιτρό του και τους τεράστιους ζωγραφικούς πίνακες.

ekdromes 2023 korai3

ekdromes 2023 korai

Ράνια 

Η εκπαιδευτική επίσκεψη μας ήταν, κατά την γνώμη μου, μία από τις πιο ενδιαφέρουσες επισκέψεις που έχουμε κάνει. Μεγάλη εντύπωση μου έκαναν τα βασανιστήρια και τα μηνύματα που έγραφαν στους τοίχους οι φυλακισμένοι. Ένιωσα συγκίνηση και ανακούφιση που δεν ζούμε τα ίδια πια και αυτο με έκανε να τα δω όλα με άλλη προοπτική. 

Λυδία Θάνου Γ’1 Α

 Ήταν μια πολύ ωραία εκδρομή όπου άξιζε και με το παραπάνω τον χρόνο μας. Πιστεύω ότι επιβάλλεται κάποιος να το επισκεφτεί έστω και μια φορά στη ζωή του. Οι χώροι ήταν πολύ καλά συντηρημένοι και ήταν κάτι το οποίο βλέπουμε καθημερινά. Επιπρόσθετα,ο υπεύθυνος του ξενάγησε τον χωρο πολύ αναλυτικά.

Ελπίδα Μανιαβού Γ1Α

Αυτό που μου έκανε εντύπωση στην επίσκεψη ήταν ότι οι κρατούμενοι έγραφαν τοίχους είτε τα ονόματά τους είτε συνθήματα είτε έκαναν διάφορες ζωγραφιές.   

Παπαστράτου Ειρήνη Γ1 Α

 Στην διδακτική επίσκεψη που πήγαμε πέρασα πολύ ωραία και είδα πολλά πράγματα που δεν είχα ξαναδεί. Αυτό όμως που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν ότι μερικές φορές οι κρατούμενοι μοιράζονταν ένα κελί χωρίς παράθυρα ή έπιπλα ανά δύο ή τρία άτομα και ζούσαν στην απομόνωση.

Χριστίνα Παντιώρα Γ1Α

 Κάτι που με εντυπωσίασε από την επίσκεψη, ήταν οι χαραγμένοι τοίχοι με τα διάφορα μηνύματα των τότε κρατουμένων.Αισθάνθηκα μια ανατριχίλα βλέποντάς τους, σκεπτόμενη ότι σε αυτά τα κρατητήρια βασανίστηκαν και πέθαναν τόσοι άνθρωποι.

 Γ’1 Γ

Με ενθουσίασε πως στο χώρο ιστορικής μνήμης υπάρχουν τοίχοι γραμμένοι με τα γράμματα των κρατουμένων και κάποιοι έγραφαν τα ονόματα τους και συνθήματα για ομάδες. Επιπρόσθετα, με εντυπωσίασε πως τα πράγματα που έκρυβαν στους αγωγούς διατηρήθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση. 

 Γ’1 Γ

Στην διδακτική επίσκεψη της περασμένης Παρασκευής, από όλους τους προορισμούς περισσότερο εντύπωση μου έκανε το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.

 Μαρία Σερπάνου Γ’1 Γ

Η διδακτική επίσκεψη που πήγαμε στις 24 Νοεμβρίου στο κέντρο της Αθήνας στις φυλακές της Κομαντατούρ στο Πανεπιστήμιο και στην Καθολική Εκκλησία ήταν πολύ ωραία. Οι φυλακές ήταν πολύ εντυπωσιακές, ιδίως οι χαραγμένες ζωγραφιές στον τοίχο. Το Πανεπιστήμιο ήταν τεράστιο και τόσο εντυπωσιακό.Τέλος, η Καθολική Εκκλησία η οποία ήταν μεγαλοπρεπής και με το που μπήκαμε μας πλημμύρισε δέος.

“Η επισκεψη στο κεντρο” Γ’1 Δ

Πριν λίγο καιρό, η Γ΄ Γυμνασίου πήγε μια επίσκεψη, στα υπόγεια τον κουμαντον τους και ειδε κι εμαθε διαφορες πληροφορίες για τις φυλακες που υπήρξαν κάποτε. Το δει η φυλακες ηταν υπογειες ηταν με φύλαξη αφου οι συμερινές είναι στην επιφανεια. Στο βαθος, είδαμε μια μεγάλη ναζιστική σημαία η οποια ηταν κρεμασμένη μέσα σε βιτρίνα, οι γερμανοι ξεχασαν να πάρουν την σημαία η την άφησαν επίτηδες για τους δικούς του σκοπούς. Το πιο σοκαριστικό που αντίκρισα ήταν στους τοίχους που είχαν ζωγραφίσει διάφορους ανθρώπους ή έγραψαν διάφορες προτάσεις ή πληροφορίες για τους εαυτούς τους οι οποίες μας ειναι πολύ χρήσιμες τώρα. 

Γ’2

Στην επίσκεψη που κάναμε μου έκανε εντύπωση πάνω από όλα το πόσο κλειστός αλλά και ασφυκτικός ήταν ο ιστορικός χώρος. Υπήρχε λιγότερο οξυγόνο μέσα και αυτό γινόταν εύκολα αντιληπτό. Τεράστια εντύπωση μου έκαναν επίσης τα σκίτσα των κρατούμενων της εποχής που ήταν σημαδιακά και έχουν μείνει στην μνήμη μου ένα προς ένα. Αν μου δινόταν η ευκαιρία θα ξαναπήγαινα χωρίς δεύτερη σκέψη.

Γ’2

Με εντυπωσίασαν οι ζωγραφιές και τα σκίτσα που έκαναν οι άνθρωποι που είχαν φυλακιστεί απο τους Γερμανούς την περίοδο 1941-44.Επιπλέον,η τεχνική και τα συναισθήματα που εξέφραζαν μέσω της ζωγραφικής τους.Θεωρώ ότι ήταν σοκαριστικά και κάποιοι μπορεί να μην ήξεραν καν ότι είχαν τέτοιο ταλέντο αλλά το ανέπτυξαν και το χρησιμοποίησαν για να εκφραστούν σε μια περίοδο που ήταν τραυματική για τη ζωή τους.

Γ2 ΚΟΥΤΜΑΝΗΣ

Στην εκδρομή που έγινε πριν από λίγο καιρό στην Κοραή 4 είδαμε αποτρόπαια πράγματα που έκανε το ναζιστικό καθεστώς στον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο και πόσο δύσκολη ήταν η εύρεση νερού. Ένα άλλο θέαμα που μου έκανε εντύπωση ήταν η καθολική εκκλησία Αθηνών με αυτά τα τεράστια βιτρό και οτι μπροστά από κάθε θέση υπήρχε ένα μαξιλαράκι το οποίο γονάτιζες για να προσκυνήσεις.

 Γ’1 Δ

Ήτανε ένα υπέροχο μέρος και μου έκανε εντύπωση πως όλα τα πράγματα εκεί ήταν από παλιά και ότι γράφανε και ζωγραφίζουν πολλά πράγματα και συγκινητικά πράγματα στους τοίχους 

Γ1

Στην εκπαιδευτική εκδρομή που πήγαμε εντύπωση μας έκανε η ζωή των κρατουμένων το πως αναγκάζωνταν να ζουν. Ένα τους είχαν φυλακίσει ζουσαν σχεδόν με καθόλου φαγητό και νερό και ορισμένοι χάραζαν τους τοίχους ζωγραφίζοντας διάφορα ή γράφοντας για αυτούς ή συνθήματα. Δεν μπορεί κανένας στην σήμερον ημέρα να καταλάβει το πως ένιωθαν!

 Γ’2

Στον χώρο ιστορικής μνήμης , στα κρατητήρια της Κομαντατούρ το πρώτο που με εντυπωσίασε και μου φάνηκε πολύ περίεργο ,ήταν οι φράσεις ή τα ακιδογραφήματα στους τοίχους και ιδιαίτερα η φράση “απο ρουφιανία Έλληνα” 

ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ Γ’2

Στο χώρο ιστορικής μνήμης αυτό που μου κέντρισε πιο πολύ το ενδιαφέρον ήταν τα κελιά που ήταν πάρα πολύ μικρα και τα μοιράζονταν 2-3 ατομα μαζί και αναγκάζονταν να κοιμουνται ορθιοι. Ένα άλλο πράγμα που μου κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν οι ζωγραφιές /συνθήματα που ήταν γραμμένα πάνω στους τοιχους.

Γ2

Η επίσκεψη που κάναμε την περασμένη Παρασκευή στο κέντρο της Αθήνας ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Αρχικά περιηγηθήκαμε στις φυλακές της Κομαντατούρ, όπου και είδαμε το μέρος στο οποίο ζούσαν όσοι είχαν φυλακιστεί και κατά την περίοδο της Κατοχής και βασανίζονταν. Το μέρος μας μετέδωσε αμέσως το αίσθημα του εγκλεισμού και της απομόνωσης των κρατουμένων μετά την μακροσκελή ξενάγηση. Έπειτα μας μίλησαν για το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και για την Καθολική Εκκλησία που ήταν πάρα πολύ εντυπωσιακή. 

Εβελίνα Μουρελάτου Γ’1

Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση στην επίσκεψη ήταν οι τοίχοι των υπογείων φυλακών στους οποίους φαίνονται τα χαραγμένα μηνύματα των κρατουμένων. 

 Γεωργία Φωτοδήμου Γ΄1 

Αυτό που με εντυπωσίασε ιδιαίτερα στην επίσκεψη ήταν η αρχιτεκτονική της ΕΚΠΑ αλλά και τα ακιδογραφήματα στις αίθουσες της Κομαντατούρ.

 Ιουλία Μπακάλη Γ’1 

Στον χώρο Ιστορικών Μνημείων με εντυπωσίασαν οι χαραγμένες ζωγραφιές πάνω στους τοίχους.Αναρωτήθηκα πως τα κατάφεραν.

Γ’1 Β

Με εντυπωσίασε πολύ πως οι άνθρωποι που ήταν φυλακισμένοι έγραψαν στους τοίχους και εξέφρασαν τα συναισθήματά τους για να μπορέσουμε να τα δούμε και εμείς στο μέλλον, κάτι το οποίο μου φάνηκε πολύ ωραίο.

Γ1Β

Όταν φτάσαμε στο κτήριο και ξεκίνησε η ξενάγηση, συνειδητοποίησα πόσο άγριοι και απαράδεκτοι ήταν απέναντι στους Έλληνες οι Γερμανοί κατακτητές. Τα κελιά που είχαν τους Έλληνες κρατούμενους ήταν ψυχοπλακωτικα.

Στην διδακτική επίσκεψη που πήγαμε με εντυπωσίασαν αυτά που έγραφαν στον τοίχο οι κρατούμενοι.

Γ’1 Β

Μου έκαναν τρομερή εντύπωση οι κλειστοί χώροι οι οποίοι ήταν γεμάτοι ζωγραφιές ονόματα και συνθήματα.Σε αυτούς τους πολύ στενούς χώρους κρατούνταν αιχμάλωτοι από τους Γερμανούς πάρα πολλοί άνθρωποι για πολλές μέρες. Με εντυπωσίασε το γεγονός πως αυτοί οι άνθρωποι άντεξαν να μείνουν εκεί μέσα για μήνες υπο άθλιες συνθήκες και με στεναχώρησε πολύ το γεγονός οτι τόσοι πολλοί άνθρωποι πέρασαν όλα αυτά τα βασανιστήρια.